جستجو   :  

ROI در بازاریابی چیست و چگونه محاسبه می شود ?

 

  ROI   در بازاریابی چیست ?

چگونه محاسبه می شود ?

 

 

شرکتها برنامه‌های تبلیغاتی به صورت پیوسته اجرا می کنند.انواع کمپین های تبلیغاتی (تبلیغات آنلاین، بیلبوردها، نمایشگاهها و سمینارها،مجلات تبلیغاتی، تبلیغات تلوزیونی ) و شیوه اجرا آنها در شرکتها بسیار با هم تفاوت دارد . اما آنچه اهمیت دارد این است که به ازای هر هزینه ای که برای تبلیغات صرف می شود باید تبدیل به سود شود.
هر شرکتی باید بتواند میزان موفقیت تبلیغات خود را محاسبه کند و بر اساس نتایج بدست آمده تبلیغات محصولات را بودجه بندی نماید برای اینکار از شاخص نرخ بازگشت سرمایه ROIاستفاده می شود  .

 

 

نرخ بازگشت سرمایه / ROI / چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه ROIمخفف Return on Investment است
نرخ بازگشت سرمایه مقدار پول بدست آمده نسبت به سرمایه گذاری
نرخ بازگشت سرمایه عموما به صورت درصدی بیان می شود

 

یک مثال از نرخ بازگشت سرمایه

بازگشت سرمایه را با یک مثال توضیح می دهیم فرض کنید سود خالص از هر مشتری برای شرکت شما 500 هزار تومان است شما در نمایشگاه شرکت کرده اید و هزینه معادل 50 میلیون صرف کرده اید بعد از اتمام نمایشگاه با یکی از نتایج زیر روبرو خواهیم شد

 

Description: Return on Investment نرخ بازگشت سرمایه ROI

 

 

 

 

 

 

 

 

1.                  ضرر کرده ایم : کمتر از 100 مشتری محصول ما را خریداری کرده اند

2.                  سر به سر شدیم : 100 مشتری محصول ما را خریداری کرده اند

3.                  سود کرده ایم : بیشتر از 100 مشتری محصول ما را خریداری کرده اند

 

روش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ROIمخفف( Return on Investment)

Description: بازگشت سرمایه ROI
اگر هزینه تبلیغات نمایشگاه 50 میلیون تومان باشد و از این کمپین تبلیغاتی 100 مشتری بدست آورده باشیم

 

Description: بازگشت سرمایه
اگر هزینه تبلیغات مجلات تبلیغاتی 12 میلیون در سال باشد و از این کمپین تبلیغاتی 3 مشتری بدست آورده باشیم

 


اگر هزینه تبلیغات آنلاین 6 میلیون در سال باشد و از این کمپین تبلیغاتی 15 مشتری بدست آورده باشیم

 

Description: نرخ بازگشت سرمایه ROI 

تحلیل

 کمپین تبلیغات نمایشگاه بازگشت سرمایه صفر داشته و بدون ضرر و بدون سود برای شما تمام شده است کمپین تبلیغاتی مجلات بازگشت سرمایه منفی داشته و به ضرر شماست کمپین تبلیغات آنلاین بازگشت سرمایه مثبت داشته و به سود شماست

 

اندازه گیری دقیق بازگشت سرمایه امکان پذیر نیست اما می توان تا حد ممکن بازگشت سرمایه ROI دقیق محاسبه کرد.

 

اندازه‌گیری دقیق،  بازگشت سرمایه ROI امکان پذیر نیست اما می توان تا حد ممکن بازگشت سرمایه ROI دقیق محاسبه کرد فرض کنید تبیلغ در نمایشگاه مشتری را با شما آشنا می نماید اما مشتری تصمیم به خرید کردن ندارد. بازدید کننده در نمایشگاه محصول شما را به همکارش معرفی می کند. همکار بازدید کننده محصول شما را در اینترنت جستجو می نماید و محصول شما را در چند سایت مشاهده می کند. با تحقیق و تبلیغات دهان به دهان راضی به خرید می شود در این حالت مجموعه ای از تبلیغات باعث خرید کردن مشتری از شما خواهد شد که محاسبه دقیق نرخ بازگشت سرمایه ROI امکان پذیر نیست.

 

آیا کمپین های تبلیغاتی با نرخ بازگشت سرمایه منفی را متوقف کنیم؟

فرض کنید تبلیغ در نمایشگاه مشتری را با شما آشنا می نماید اما مشتری تصمیم به خرید کردن ندارد. بازدید کننده در نمایشگاه محصول شما را به همکارش معرفی می کند. همکار بازدید کننده محصول شما را در اینترنت جستجو می نماید و محصول شما را در چند سایت مشاهده می کند از طریق تبلیغات شما در اینترنت شما را به خاطر می آورد با تحقیق و تبلیغات دهان به دهان راضی به خرید می شود در این حالت مجموعه ای از تبلیغات باعث خرید کردن مشتری از شما خواهد شد که محاسبه دقیق نرخ بازگشت سرمایه ROI امکان پذیر نیست .همچنین به طور دقیق نمی توان تصمیم گرفت که کمپین تبلیغاتی نمایشگاه را کنسل نماییم .

 

برگرفته از سایت بهبد فرادیس

نویسنده : نازنین دانشمند

 

تاریخ درج  :  1399/5/10  
تعداد بازدید تا کنون :16

نطرات کاربران

 
ارسال نظر 
نام شما :
آدرس ایمیل :
متن پیام  :

   
تصویر امنیتی